Od 25 września 2024 roku obowiązuje ustawa dotycząca sygnalistów. Zgodnie z jej zapisami, każda organizacja, która zatrudnia co najmniej 50 pracowników, musi wdrożyć wewnętrzne procedury, umożliwiające zgłaszanie nieprawidłowości przez pracowników i współpracowników. Procedury te powinny gwarantować anonimowość zgłaszającego oraz ochronę przed wszelkimi działaniami odwetowymi.
Spis treści
Nowa ustawa nakłada na pracodawców szereg obowiązków, takich jak:
Wymóg posiadania procedur nie dotyczy jedynie firm zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Podmioty prawne świadczące usługi finansowe, związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy, finansowaniem terroryzmu, a także działające w obszarach bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska, muszą wdrożyć odpowiednie procedury niezależnie od liczby zatrudnionych osób. Wynika to z aktów prawnych Unii Europejskiej, wskazanych w załączniku do dyrektywy 2019/1937.
Dla firm zatrudniających poniżej 50 osób obowiązują uproszczone procedury sygnalisty, w porównaniu do większych organizacji.
Zgodnie z ustawą, biura rachunkowe również są zobowiązane do wdrożenia procedur sygnalisty w odniesieniu do obsługiwanych klientów.